
Mainīgajā pasaules loģistikas vidē uzņēmumiem ir būtiski pieņemt lēmumus, balstoties uz aktuāliem datiem un tirgus tendencēm. ACE Logistics Latvia, sadarbojoties ar starptautiskiem pārvadātājiem, sagatvojusi ieskatu par šī brīža galvenajiem izaicinājumiem un iespējām jūras un gaisa kravu pārvadājumos.
Jūras pārvadājumi: uzlabojas regularitāte, sastrēgumi saglabājas
Pēdējos mēnešos vērojama pozitīva dinamika kuģošanas grafiku precizitātē:
- Kuģošanas regularitāte Āzijas-Ziemeļeiropas maršrutos šobrīd sasniedz 66,8%, ko veicina stabilāki grafiki un efektīvāka maršrutu pārvaldība no vadošajām kuģu aliansēm.
- Lai arī konteinerkuģi arvien retāk izlaiž plānotās pieturas tādās ostās kā Antverpene un Roterdama, šo ostu termināļu noslodze joprojām ir ļoti augsta, kas saglabā spiedienu uz kapacitāti un var ietekmēt apkalpošanas ātrumu.
Kravu pārvadājumu tarifi: maršrutā Ķīna → Ziemeļeiropa (Baltija)
Kravu pārvadājumu cenas joprojām ir nestabilas – tās ietekmē gan pieprasījumu izmaiņas, gan politiski lēmumi par tarifiem un sankcijām. Daži piemēri:
- 2025. gada februāris–marts, pēc Ķīnas Jaunā gada, FCL likmes bija samazinājušās līdz 2 500-2 800 USD/FEU – aptuveni 10–20% zemākas nekā 2024. gadā.
- Marts-aprīlis, cenas vēl vairāk samazinājās – vietām pat zem 2 600 USD/FEU, kas saistīts ar zema pieprasījuma, pārmērīgas kapacitātes un alianšu restrukturēšanas ietekmi.
- Jūnijs-jūlijs, daudzi pārvadātāji ierobežoja kapacitāti (blank sailings), kas veicināja cenu atkusni – jūlijā likmes sasniedza aptuveni 3 300-3 500 USD/FEU, joprojām par aptuveni 30-40% zemākas nekā 2024. gada vasarā.
Tuvākajos mēnešos sagaidāmas papildu korekcijas tarifu struktūrā, ņemot vērā jaunu tarifu ieviešanu un spēkā esošo noteikumu pārskatīšanu. Kravu pārvadājumu cenas var nedaudz pieaugt rudens sezonā, ņemot vēra pieprasījuma palielināšanos pirms Ziemassvētkiem, tomēr bez būtiskām ģeopolitiskām vai ekonomiskām pārmaiņām cenas, visticamāk, paliks zem 2024. gada līmeņa, jo piegādes kapacitāte pieaug ātrāk nekā pieprasījums.
Gaisa kravu pārvadājumi: rekordliela kapacitāte, ienesīgums samazinās
Gaisa pārvadājumu nozarē pašlaik tiek sasniegts kapacitātes maksimums, ko veicina vasaras sezonas pieaugošā pasažieru plūsma un papildus kravas telpas pieejamība pasažieru lidmašīnās. Tajā pašā laikā:
- Gada griezumā ienesīguma rādītāji samazinājušies par 2,9% – tas ir pirmais šāds samazinājums šogad.
- Pieprasījums maršrutā Āzija-Eiropa pieaudzis par 13,4%.
- Savukārt maršrutā Āzija-Ziemeļamerika kravu apjoms samazinājies par 10,7%, ko galvenokārt ietekmējuši jauni tarifu ierobežojumi.
- Kravu plūsma starp Āzijas valstīm saglabājas stabila, pateicoties Ķīnas fokusam uz Dienvidaustrumāzijas tirgiem.
LCL risinājumi: efektīvākā loģistika mainīgos apstākļos
ACE Logistics Latvia aicina uzņēmumus izvērtēt iespēju daļu FCL (pilno konteineru) sūtījumu aizstāt ar LCL (salikto konteineru) risinājumiem. Tas var nodrošināt:
- precīzāku izmaksu kontroli, maksājot tikai par faktiski izmantoto vietu konteinerā;
- lielāku elastību piegādes termiņos un ātrāku preču nokļūšanu tirgū;
- efektīvāku kapacitātes izmantošanu, īpaši ierobežojumu periodos;
- ilgtspējīgāku piegādes ķēdi, pateicoties optimizētai noslodzei.
Ģeopolitiskie riski un operatīvās izmaiņas
Pēdējās nedēļas iezīmējas ar vairākiem nozīmīgiem ģeopolitiskajiem notikumiem, kas ietekmē starptautisko loģistiku:
- Nestabilitāte Tuvajos Austrumos, īpaši saistībā ar piekļuvi Hormuza šaurumam, rada riskus starptautiskajiem piegādes ceļiem.
- Odesas ostas infrastruktūra ir cietusi bojājumus pēc nesenā militārā uzbrukuma, kas ietekmē reģionālo loģistiku.
Lai gan šobrīd tieša ietekme uz Baltijas maršrutiem ir ierobežota, tiek izstrādāti alternatīvi piegādes risinājumi, un situācija tiek pastāvīgi monitorēta.
Ekonomikas prognozes un tirdzniecības politikas izmaiņas
Saskaņā ar jaunākajām prognozēm:
- ASV iekšzemes kopprodukta (IKP) pieauguma prognoze samazināta par 1,2%, kamēr inflācijas spiediens turpina pieaugt.
- Eiropas ekonomikā prognozēts īslaicīgs izaugsmes palēninājums, kam turpina sekot atkopšanās.
- Ķīna turpina attīstību, koncentrējoties uz inovācijām un reģionālo tirdzniecību, prognozējot 4,8% izaugsmi.
Jaunie tarifi un tirdzniecības ierobežojumi ietekmē kravu plūsmu sadalījumu un nosacījumus vairākos galvenajos tirgos. Mēs palīdzam klientiem pielāgoties šīm izmaiņām, izvēloties optimālākos maršrutus un transporta risinājumus.
ACE Logistics Latvia klientiem Baltijas valstīs nodrošina piekļuvi plašai starptautiskai pārvadājumu infrastruktūrai, kas atbalsta stratēģisku un informētu lēmumu pieņemšanu loģistikā. Apvienojot reģionālo pieredzi ar globālajiem resursiem, mēs palīdzam Jūsu uzņēmumam veiksmīgi pielāgoties un attīstīties pat visprasīgākajos tirgus apstākļos.